Sunday, August 21, 2011

Ramadhan.

Assalamualaikum ! Well hello there world ! Bajet anwaq hadi. hehe.

Sekejap je kan dah 21 Ramadahan ? Rase macam semalam baru hari pertama kite semua start berpuasa. Rasa macam baru semalam bace status twitter "yeay ! dah 4 hari berpuasa !" tapi sekarang tinggal lagi seminggu lebih aje lagi kan ?

Bulan Ramadhan bulan yang mulia, bulan yang mengajar kite mengawal nafsu kite, bukan sahaja nafsu makan dan minum, juga menahan nafsu nafsu yang lain yang ade kat dalam diri kite.

Nafsu makan dan minum, secara umum nya,kalau orang agama lain tengok orang islam berpuasa, pada pandangan mereka puasa adalah menahan lapar dan dahaga. Tujuan nye adalah untuk kite mengingati orang orang yang kurang senang or fakir miskin atas kesusahan mereka. So yang mane selalu beli makanan banyak banyak time berbuke tu, ingat lah kepada mereka yang miskin dan cube lah berbelanje dengan cermat. Biase lah. bile dah sampai kat bazaar Ramadhan tu, mule lah rambang mate, tak tahu nak beli ape dulu, nampak "nasi lemak kukus+ayam besar" dah terliur, lalu beli sebungkus, terbau "ayam percik bangsar" yang sememang nye membuat iman iman yang tak berape nak kuat tu tergugat mesti beli sampai 3 ketul, macam aku lain, aku tak mudah tergoda dengan makanan, tak...serius ni aku cakap, memang tak berape sangat lah kalau korang semua cube nak goda aku dengan makanan, aku senang tergoda dengan air, kalau lalu dekat tempat jual air yang banyak banyak warna tu, aku rase macam nak beli semua je ! ok. ok. kawal nafsu kan. jadi aku kawal. beli satu aje. :)

Dalam bulan Ramadhan ni jugak, ade aku tengok kawan kawan aku yang tibe tibe sopan sket, yang jadi baik sket. hehe. Lepas tu ade status kat fb aku bace kadang kadang, yang cakap " bulan puasa tak baik menipu" lepas tu adelah pengkomen yang sumbang, "ei. bulan puasa je ke tak bole menipu? bulan lain boleh la yea?"
Aku tak tahu lah kan, tapi pada pendapat aku lah kan, kan bulan puasa ni, yang sunat jadi wajib dan wajib dah tentu la lagi wajib kan, dan sebab tu lah bulan Ramadhan ni bulan mulia dan special sket dari bulan bulan yang lain. hish, kalau nak argue tu sampai habis raye pun belum tentu boleh habis argue, betul tak ? Jadi korang pandai pandai lah fikir sendiri yea.

Dari kehangatan yang dirasai dalam bilik aku ini, tiupan angin yang dikipaskan oleh kipas kat sebelah aku ni memberi semangat untuk aku update entri hari ini. hehe.

ok, sekian sahaja. bye bye.

muahx.



No comments: